Hätänumeroon soittaminen – 112

Hätänumeroon soittaminen – 112

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Äkillisen, vakavan onnettomuuden tai sairastumisen sattuessa on soitettava hätänumeroon 112, jotta paikalle saadaan nopeasti apua. Hätänumeroon pitää soittaa myös silloin, kun tiedät tai epäilet hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön olevan uhattuna tai vaarassa. Nykyään Suomessa on vain yksi hätänumero. Siihen voi soittaa, vaikka puhelimessa ei ole SIM-korttia. Hätänumeroon soittaminen on aina maksutonta. Hätänumero 112 toimii kaikissa EU-maissa. Puhelu ohjautuu aina kohdemaan hätäkeskukseen. 

112 ambulanssi

Hätäkeskuksia on Manner-Suomessa kuusi, ja hätäpuheluihin vastataan soittojärjestyksessä. Hätäkeskuksen velvollisuus on palvella suomeksi ja ruotsiksi. Tarvittaessa voidaan myös käyttää tulkkipalvelua. 

Jos hätäkeskuksessa on ruuhkaa, älä katkaise puhelua vaan odota linjalla. Puhelu ohjautuu ensimmäisenä vapaana olevalle hätäkeskuspäivystäjälle. Ruuhkatilanteita ovat esimerkiksi juhannuksen ja uudenvuoden pyhät sekä myrskyt. 

Hätänumeroon soittamista edeltää yleensä jokin järkyttävä tapahtuma. Reagoimme kaikki hieman eri tavalla äkillisen tai järkyttävän tapahtuman osuessa kohdalle. Jotkut meistä hätääntyvät, jotkut taas pysyvät rauhallisina ja jotkut jopa lamaantuvat. Olisi kuitenkin erittäin tärkeää pysyä rauhallisena ja vastata johdonmukaisesti hätäkeskuspäivystäjän esittämiin kysymyksiin. Näin toimimalla hätäkeskuspäivystäjä pystyy hälyttämään oikeanlainen apu oikeaan osoitteeseen.

Hätäilmoituksen voi tehdä myös tekstiviestillä. Tämä palvelu on suunnattu lähinnä ihmisille, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan puhetta. Palvelun käyttö vaatii rekisteröitymisen. Tutustu tarkemmin ohjeisiin osoitteessa https://112.fi/hatatektisviesti.

Vilkut hätänumero

Hätänumeroon ei pidä soittaa kysely- tai tiedustelutarkoituksessa, häiriötilanteessa missä kukaan ei ole vaarassa tai muissa kiireettömissä tilanteissa. 

“Hätäkeskuslaitos on sisäministeriön alainen valtakunnallinen, verkottuneen toimintamallin mukainen virasto. Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.”
Hätäkeskuslaitos

Mobiilisovellus 112 toimii kaikissa älypuhelimissa. Kun puhelimessa on paikannus päällä, hätäkeskus voi paikantaa sinut, vaikka et tiedä osoitetta tai olet esimerkiksi maastossa. Sovelluksessa on myös hyödyllisiä ohjeita ja puhelinnumeroita. Kun lataat sovelluksen puhelimeesi ensimmäistä kertaa, kannattaa se avata heti, jotta voit lisätä oman puhelinnumerosi siihen. Näin pystyt jatkossa soittamaan sovelluksen kautta nopeasti jos kohtaat äkillisen hätätilanteen. Tutustu 112-mobiilisovellukseen osoitteessa https://112.fi/112-suomi.

112 ensiapukoulutus

Muistathan, että jokaisella kansalaisella on velvollisuus auttaa. Muun muassa Pelastuslaissa ja Tieliikennelaissa lukee, että jokainen, joka huomaa esim. tulipalon tai liikenneonnettomuuden, on velvollinen ilmoittamaan vaarasta tai onnettomuudesta sekä ryhtymään pelastustoimenpiteisiin omien kykyjensä mukaan. Eli ethän kävele tai aja onnettomuuden tai sairastuneen ohi, vaan pysähdyt ja tarkistat, minkälaista apua paikalle mahdollisesti tarvitaan. Huolehdi kuitenkin ensisijaisesti aina omasta turvallisuudestasi. Lähesty onnettomuuspaikkaa aina turvallisen etäisyyden päästä jotta ehdit havainnoida vaaran paikat. 

Pysytään turvassa ja terveinä!

Lähteet: 

Hätäkeskuslaitos

Pelastuslaki 2011/379

Uuden tieliikennelain periaatteet / Traficom

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Leave a Reply